Inlägg publicerade under kategorin Seglats T/Y Helene

Av GladaKatarina - 4 oktober 2009 11:43

MMS-bloggning

Kanske bedarrar stormen snart? Det har åtminstone slutat regna och solen har hittat ut. Igår kväll piskade regnet på som stora vågor mot huset.

Jag är med i Ystads Segelsällskapsförening som har hand om en fin gammal skuta, galeasen Helene. Hade hoppas på att hinna med ut på någon segling i sommar, men tufft arbetsschema och stor födelsedag satte stopp för det hela. För ganska exakt ett år sedan var jag med några dagar på en fantastisk segling till Kivks Äppelmarknad.

Skeppet Helene har varit en smula olycksdrabbat sedan i våras, hon seglade in i en pir. Det var dessutom tid för en större, planerad renovering som utfördes innan sommaren. Nu görs hamnen i Ystad om rejält, vilket för all del behövs. Den inre piren har tagits bort, detta orsakar förmodligen att större vågor slår in i inre hamnen. Igår blev Helene och ett antal andra båtar i hamnen stormskadade. :-( Vi får väl se om hon kan ligga kvar i Ystad...

Måste hon flyttas, blir det trist för oss alla i Ystad. Det blir dessutom svårt för mig att vara med på ärtsoppekvällar med allsång varannan torsdag, som jag var med på under vinterhalvåret. Man vill ju dra sitt strå till stacken på något sätt. Segling och båtrenovering är jag nämligen ingen fena på. Men havs- och skeppsbeundran är jag bra på!

Av GladaKatarina - 2 januari 2009 22:37

Jag var på seglats i höstas till Äppelmarknaden i Kivik. Fick nyligen några bilder på detta från den gode vännen Sjönallen.

Vilka minnen! Fyra fina segelskutor seglade eskader mot Kivik!

Hoppet af Brantevik

Klara-Marie af Skillinge

Sarpen av Simrishamn, en galeas med röda segel, precis som Helene af Ystad som vi seglade på.

Sjöräddningen transporterade oss till och från Helene, eftersom vattenståndet var för lågt för insegling i hamnen. Snacka om att anlända och avresa med stil! :-)

Nu är Helene på varv i Skillinge och kommer hem igen till våren. Då blir det nya seglatser. *suck* Längtar...

Av GladaKatarina - 28 september 2008 15:03

Åter på landbacken, längtar redan till nästa gång som jag kan följa med på seglats. Men nu är säsongen slut för i år, fast jag är välkommen in på torsdagsärtor varannan vecka kl. 18.00 Det skall definitivt vara med på när jag kan! :-)

Det var å andra sidan skönt att komma hem, ställa sig i en varm dusch och gå och lägga sig. Sängen gungade, men det uppskattade jag bara. Saknade kojen ombord...

Av GladaKatarina - 28 september 2008 13:17

Allt är vackert från sjösidan! :-) Har länge längtar efter att få se allt jag sett från "andra hållet".

I Ystad var Helenes plats stulen av en annan båt, trots tydliga anslag. Tur att ägaren inte var där när vi seglade in, det hade inte blivit trevligt. ;-)

Av GladaKatarina - 28 september 2008 11:38

Ales stenar. :-) Vackert, men här mådde jag inte så bra...

Man SER faktiskt Ales Stenar från havet på detta avståndet, det är min mobilkameras dåliga kvalité som bär skulden till att fornminnet inte syns på bild. Hammars backar och Kåsebergaåsen är alltid en imponerande syn!

Nyss seglade vi förbi Löderups strandbad, där jag tillbringat flera somrar under nittiotalet. Löderups strandbad är numera mest känt för att vara så erosionsdrabbat, men har fortfarande fantastiska naturvärden.

Innan dess njöt vi av utsikten mot Hagestadsresarvatet och Dag Hammarskjölds Backåkra!

Av GladaKatarina - 28 september 2008 11:28

Kåseberga. Magen protesterade lite men jag hade ju inte behövt medicin innan och tog ingen nu. Men jag gick ner under däck för att hämta något, och kände lukten av ägg och bacon, som är söndagstradition till sjöss. Ulp. Ulp, ulp, ulp!!

Kom upp så fort det gick i sjögången, högg med mig en brödskiva - det gungade nu rejält från sida till sida - och fattade posto vid relingen i medvind, om magen nu skulle vändas ut och in... Nu var det inte kul...

Men tog några tuggor bröd - och det lugnade sig! Inte farao hade jag en tanke på att äta ägg och bacon - som jag normal älskar - men jag blev inte så farligt dålig heller! :-)

Så länge skeppet klöv vågorna, var jag lycklig som ett barn. Sidledes gung var däremot inte min melodi... Men man vänjer sig! Man skall inte ha tom mage, så mycket är säkert!

Nu svallade vågorna över oss, men vi sjöng och hade roligt! Kyla, mag-oro och sjöblöta kläder betyder ingenting när man njuter av havet, gott sällskap och vetskapen att man snart når hemmahamnen. Man är bara ledsen över att det roliga snart är slut.

Av GladaKatarina - 28 september 2008 10:45

Nu börjar gunget! Jag, som inte vill missa något, står med några andra i fören. Vi vet att vi kommer att bli nerstänkta förr eller senare, men vem vill missa åsynen av Sandhammarens fyr? :-)

Av GladaKatarina - 28 september 2008 09:35

Vi får kraftig sjögång idag, runt 13 sekundmeter. Eftersom det blir motvind, får motorn göra jobbet. Får förklarat att vi annars hade fått kryssa mot Bornholm och sedan in mot Ystad. Och det kunde tagit lite tid... :-)

Detta kommer att bli ett äventyr! Vi uppmanas alla att klä oss varm och torrt, ha livväst ovan däck och se till att ha våra saker i kojerna, inget får ligga löst. Sådana förberedelser lugnar mig: här är människor som vet vad de gör och tar saker på allvar.

Det blir också en mycket kul seglats! :-)

Om mig

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!